Gebrek aan kennis
Wat is de overgang nou eigenlijk? Uit het onderzoek van Essity blijkt dat er een groot gebrek aan kennis is. 83% van de vrouwen die nog niet in de overgang zit weet niet wat de perimenopauze - de fase voorafgaand aan de laatste ongesteldheid - is. Van de vrouwen in de overgang geeft maar liefst 46% aan niet geïnformeerd te zijn over de overgang en het effect daarvan op hun lichaam. 21% weet zelfs helemaal niet wat de overgang betekent.
Schaamte voedt het taboe
Van de Nederlandse vrouwen in de overgang vindt 52% praten over de overgang een taboe. Dit komt doordat de overgang zo verschillend is voor iedereen (50%), vrouwen niet graag praten over de ‘achteruitgang’ van hun lichaam (50%), ze zich schamen om over persoonlijke problemen te praten (46%) en het feit dat de overgang wordt geassocieerd met oude mensen (38%).
Gertie Eikenaar, communications director van Essity: “Vrouwen kunnen elkaar veel meer supporten op dit onderwerp. Het delen van ervaringen kan een boost geven aan je zelfvertrouwen.” Uit een jaarlijkse meting onder eigen medewerkers blijkt dat 85% van hen de ruimte voelt om met collega’s over overgangssymptomen te praten. 70% durft dit ook te bespreken met hun manager. “We willen er vanuit Essity aan bijdragen dat steeds meer mensen - binnen en buiten onze organisatie - de ruimte voelen om over dit onderwerp te praten.”
Help, ik raak mijn ei kwijt
Maar liefst 49% van de Nederlandse vrouwen+ in de overgang zegt geen steun te krijgen uit haar omgeving. En op de werkvloer is dit percentage al helemaal laag: daar ervaart slechts 4% steun van een support netwerk. Essity wil hier verandering in brengen en organiseert daarom in de Week van de Overgang live Q&A’s op instagram met influencers Carly Wijs, Isa Hoes, Tanja Jess, Susan Smit en overgangsconsulenten Marijntje Kelter en Caroline van Lokven om de kennis over de overgang te vergroten en het taboe te verkleinen. Ook worden er intern gesprekken georganiseerd waarin vrouwen hun ei kwijt kunnen.
Over Essity
Essity is een toonaangevend internationaal hygiëne- en gezondheidsbedrijf. Met onze producten en diensten zetten wij ons in voor het verbeteren van welzijn. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via de toonaangevende internationale merken TENA en Tork en andere sterke merken, waaronder Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 48.000 medewerkers. In 2022 bedroeg de netto-omzet ca. SEK 156 miljard (EUR 15 miljard). Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm. Essity doorbreekt barrières ter bevordering van welzijn en draagt bij aan een gezonde, duurzame en circulaire samenleving. Ga voor meer informatie naar www.essity.com.
Over het internationale onderzoek
OnePoll heeft in opdracht van Essity van 20 januari tot en met 8 februari 2023 het grootste internationale onderzoek ooit naar de (peri)menopauze uitgevoerd onder vrouwen+ in de landen: Colombia, Frankrijk, Duitsland, Italië, Mexico, Nederland, Spanje, US, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. In Nederland deden N=1000 18+ vrouwen+ mee (N=500 18+ vrouwen+ in de overgang / post overgang en N=500 18+ vrouwen+ nog niet in de overgang).
Voor meer informatie, neem contact op met:
HPB | Het PR Bureau
Rosa van Leeuwen
Rosa@hetprbureau.nl
06-41412697